יום ראשון, 16 בדצמבר 2012

בדיקה מיוחדת: האחיות שובתות - מה יש למפלגות להגיד?


שביתת האחיות נמשכת כבר שבועיים, ונכון לשעת כתיבת השורות, פתרון עדיין אין. התלונות של לקוחות מערכת הבריאות הישראלית רק גדלות מיום ליום, אולם התייחסות אמיתית אין.

אם חשבנו שבשיאה של מערכת בחירות, נושא הבריאות יעלה לכותרות הראשיות, כנראה שהדבר לא זוכה לרייטינג מספיק ולפופולאריות גדולה ולכן רבים מהמפלגות בחרו שלא לשים את הפוקוס על מערכת הבריאות המקרטעת.

פנינו למפלגות שעל פי הסקרים צפויות להיות המרכזיות בכנסת הבאה, וביקשנו לשמוע מה בכוונתם לעשות בתחום הבריאות.

העבודה: מצע מפורט


המפלגה היחידה ששלחה לנו מצע מפורט ומעניין בנוגע למערכת הבריאות היא מפלגת העבודה. מבקריה של המפלגה טוענים שאין באמת תקציבים לכל התוכנית הכלכלית שהציגה המפלגה, אבל לנו נדמה כי אם רק תאמץ המפלגה כמה מסעיפי המצע, כנראה שמערכת הבריאות תעבור טלטול וניעור. במפלגת העבודה מבטיחים לדאוג שכל אזרח במדינה יקבל ביטוח סיעודי ציבורי. בעבודה אף מבטיחים תוספת של 2300 מיטות אשפוז וכוח רפואי – מה שלדעתם יפסיק את תופעת האשפוז הבזוי במסדרונות. כן הם מבטיחים להקל במבחני ההכנסה ותוספות של 50 אחוז לשעות טיפול לזכאים. גם בהשתתפות העצמית הנדרשת מהחולים בקופות החולים הם מבטיחים הפחתה, ואף לבטל את הפרטת שירותי התלמיד. הם מבטיחים להשקיע את תקציבי הבריאות בבתי החולים הממשלתיים ולאסור על קופות החולים להחזיק בבתי חולים.
 
 

הליכוד: הישגי הממשלה


ממפלגת הליכוד נמסר לנו כי כרגע אין עדיין מצע בריאות מנוסח, והוא יוצג בהמשך, אולם בחרו להציג בפנינו את הישגי הממשלה בתחום הבריאות. הרחבנו את טיפולי השיניים חינם לילדים עד גיל 12, אומרים שם, עד כה ניתנו מעל 2.25 מיליון טיפולי שיניים לילדים במסגרת זו. אושרה הקמת מוקדי רפואת חירום וחדרי מיון קדמיים ב-12 ישובים בפריפריה. בצפת נפתח בית ספר חמישי לרפואה. ובמסגרת תוכנית החומש שמקדמת הממשלה נמשכה ההצטיידות ב-960 מיטות לאחר שמאז שנת 2001 לא נוספה ולו מיטה אחת.

הבית היהודי: אין מצע


בבית היהודי של נפתלי בנט אין מצע בתחום הבריאות אולם "יש לנו אני מאמין עם התייחסויות ספציפיות לבעיות בתחום הבריאות" מסרה לנו דוברת המפלגה.

התנועה: שינוי בסדרי עדיפות


במפלגת התנועה של ציפי לבני טרם גיבשו מצע כתוב בתחום אבל מי שמרכזת את הנושא היא חברת הכנסת ד"ר רחל אדטו שברקורד שלה ניהול בית חולים.

חברת הכנסת אדטו בחרה בתחילה להתייחס למצע הבריאות של מפלגת העבודה והגיבה: "זה שטות. המצע שלהם חסר משמעות. תפסת מרובה לא תפסת. זה לא ריאלי ולא רציני". על פעולות הממשלה אמרה: "התוספת של 1000 מיטות שמדברים עליהם הביא בפועל רק 160 מיטות וזה חסר משמעות לחלוטין".

לדידה יש לערוך חשיבה כללית על כל מערך הבריאות ולשנות סדרי עדיפות. "אני לא רוצה לדבר בסיסמאות כי זה לא רציני. אני מכירה את הנושא מקרוב מאד, ולכן אומר שלמערכת הבריאות חסר כיום כ-10 מיליארד ₪  ולכן יש לדעתי לפרוס זאת על פני 5 שנים, 2 מיליארד בשנה, וכך ניתן יהיה לשפר את המערכת בהדרגה. אני רוצה להשיג שהרפואה תהפוך להיות זכות בסיסית של כל אדם במדינה ובצורה שיוונית. צריך לשנות סדרי עדיפויות ולתעל את מערכת הבריאות למעמד על. גם בנושא כפל הביטוחים המשלימים אני רוצה לשנות, ולדעתי משרד הבריאות צריך להפסיק לנהל בתי חולים ולהתרכז בפיקוח על בתי החולים ועל איכות הטיפול בו".

ש"ס: אין מצע


ממפלגת ש"ס נמסר כי אין מצע כתוב בנושא אולם ישנה משנה סדורה.
 

יש עתיד: מצע מפורט ללא עלות תקציבית מנופחת

 
במפלגת יש עתיד ישנו מצע בריאות מפורט המבקש להזניק את מערכת הבריאות. במפלגה מבטיחים לפעול לפתור את בעיית המחסור בכח האדם באמצעות הגדלת מספר הסטודנטים בבתי הספר לרפואה ועידוד עליית רופאים ארצה וכן לפעול לשיפור תנאי ההעסקה במקצועות הסיעוד. בבעיית המחסור במיטות מבטיחים במפלגה לפעול להגדת ההיצע על פי הנדרש ולחיזוק הרפואה המונעת.
 
ביש עתיד מבטיחים לפעול לחיזוק הפריפריה ומבטיחים תמריצים בנושא, ומבטיחים אף לצמצם תקנים במקצועות הנחשקים לטובת התמחות במקצועות הנחשבים לפחות יוקרתיים על מנת ליצור שיוויון בהתמחות.
 
כמו במפלגת העבודה גם ביש עתיד מבטיחים לפעול לקיום ביטוח סיעודי לכל אזרח, באמצעות העלאת מס בריאות בכחצי אחוז. כן מבטיחים במפלגה לפעול לצמצום הביורקרטיה בנושא הקשישים.
 
הם מבטיחים לפעול לכך שכל אזרח יוכל לבחור את בית החולים שבו יקבל שירות מבלי להיות תלוי בחסדי קופת החולים, ואף יפעלו לגיבוש אמנת שירות. הם מבטיחים להפריד בין הרגולטר למבצע, למסד את הרפואה המשלימה ומבטיחים לשפר בתחומים נוספים ומגוונים את הרפואה הציבורית בישראל. לו יתקיימו כמה מההבטחות הרי שהציבור בישראל יהנה משירותי רפואה טובים יותר.
 

 

3 תגובות:

  1. נראה על פי הכתבה שלצערנו נסבול גם בשנים הבאות ממערכת בריאות גרועה חבל מאד

    השבמחק
  2. הכל דיבורים, כשהם מגיעים לשלטון הכל נשאר אותו חרה. אצל שלי למשל הכל דיבורים זה חלק מקריירה מפוארת...

    השבמחק
  3. הלוואי שמשהו יזוז באמת ולא רק במצע
    המצב בארץ חמור מאד
    רופאים מתייחסים בזלזול וכבוד האדם ממש לא מכובד

    השבמחק